Groot succes voor Tromp Percussion Eindhoven
Blog 26-11-2016 00:00

tromp1
Tromp Opening Night  -  foto Claudia Hansen 

Zou er ergens in de wereld een slagwerkfestival zijn dat zo volkomen is als Tromp Percussion Eindhoven? Oké, voor het eerst moest het festival het doen zonder de onderdelen A Bigger Bang en Aan de Slag, maar conceptueel was dat niet eens een gemis in deze editie. We zijn op twee derde van alle evenementen tijdens deze elf dagen durende slagwerksessie, maar nu al kan het een groot succes genoemd worden. Qua publiekskopkomst misschien nog niet eens, want voor zoveel moois zie je toch eigenlijk nog teveel lege stoelen, maar inhoudelijk zijn de keuzes van de festivalprogrammeurs bijzonder geslaagd.

Opening Night
Het begon al bij de Opening Night toen  Steve Reich’s Music for 18 Musicians werd uitgevoerd door Slagwerk Den Haag en Asko|Schönberg. Fedor Teunisse en  Joey Marijs zetten relaxt hun alternerende, repeterende ritme in op marimba en waren daar niet meer vanaf te krijgen tijdens de één uur durende sessie. Onvoorstelbaar hoe ze dat zo ontspannen klinkend vol konden houden. Daaromheen gebeurde van alles, muzikaal en vocaal, en met als grote verrassing de koppies van de dansers en danseressen die op de eerste rijen gesitueerd waren en langzaamaan met de hypnotiserende muziek begonnen mee te deinen, langzaamaan omhoog kwamen vanuit hun stoelen, begonnen met dansen, en vervolgens ook het publiek meesleepten naar de gang om te participeren. Alles ging vanzelfsprekend, dat was zo mooi aan deze actie. Zelfs ik liet me meetronen. Maar toch greep ik alweer gauw naar mijn iPhone om de laatste 25 minuten vast te leggen op video:

 

Dominique Vleeshouwers
Na deze Opening Night moest ik nodig terug naar  Amsterdam, want met de werkzaamheden die ik normaal gesproken te doen heb kon ik onmogelijk alle events bijwonen. Daarom miste ik de uitvoering van de Carmina Burana voor piano’s en slagwerk, het trio van Han Bennink en de Canto Ostinato, die gespeeld werd door zeven slagwerkers waaronder Dominique Vleeshouwers die in 2014 het Tromp Percussion Concours won. Hij was zo’n beetje de artist in residence van het festival dit jaar, want hij deed ook mee aan het concert rondom de toekomstige composer in residence van Muziekgebouw Eindhoven, Daniel Bjarnason. Met Ramon Lormans, Maikel Claessens en Arend Bruijn voerde hij het werk Qui Tollis uit, een 13 jaar oud werk van de IJslandse componist, verstild beginnend, heftig eindigend. Vleeshouwers presenteerde bovendien met Arend Bruijn zijn eigen nieuwe project Playground, zowel tijdens de Young Art Night in het Van Abbemuseum als tijdens de clubnight in het Stroomhuis en als entr’acte tijdens de Finale. En hij was spreker tijdens het Tromp Percussion Seminar, waarin hij uitlegde hoe hij de invulling van zijn carte blanche avond in Het Concertgebouw heeft aangepakt: ‘Start with why!’, naar analogie van de Ted Talk van Simon Sinek, te zien op Youtube

Tromp Glenn Kotche Adams

Glenn Kotche  -  foto Claudia Hansen

Tromp Percussion Seminar
Het Tromp Percussion Seminar is een nieuw initiatief van de festivalorganisatie en kwam tot stand in samenwerking met Adams in Ittervoort. Het programma bestond uit een keynote speech en miniconcert van Wilco-drummer Glenn Kotche, de genoemde reading van Dominique Vleeshouwers, een presentatie van marimbaspeelster Nancy Zeltsman en een forumdiscussie met Armold Marinissen, Pedro Carneiro, Nancy Zeltsman en Glenn Kotche, waarbij ik de moderator mocht zijn. Dee panelleden verhaalden over hun eerste ervaringen met slagwerk, waarbij telkens slagwerkgroep Les Percussions de Strasbourg in de ervaringen terugkwam. De gesprekken gingen ook over de toekomst van ‘de slagwerker’, waarbij met name Glenn Kotche een lans brak voor creativiteit en multimedialiteit. Je moet de stukken van Xenakis, Feldman en vele anderen wel kunnen spelen, maar je moet ze niet kopiëren van hoe andere slagwerkers ze gespeeld hebben: geef er vooral je eigen draai aan. Maar daarnaast moet je bereid zijn zelf te creëren, je eigen kunstvorm zien te combineren met andere disciplines. Anders kom je nooit tussen de Mozarts en Beethoven naar voren. Passie was ook een onderwerp. Pedro Carneiro benadrukte dat een man of vrouw met passie nooit verslagen kan worden.

Tromp Forumdiscussie
Forumdiscussie, met v.l.n.r.: Pedro Carneiro, Nancy Zeltsman, Arnold Marinissen en Glenn Kotche - foto Claudia Hansen

Op zaterdagmiddag was het tijd voor het soloconcert van Glenn Kotche in het Van Abbemuseum. Zijn drums en aanverwanten zijn opgesteld in een van de expositieruimtes. Een flinke galm doet eigenlijk niets af aan de prachtijge drie kwartier slagwerkmuziek, van keihard avant garde tot maximaal groovend. Kotche verkent en alle terreinen en heeft ze allemaal in z'n zak. Hij speelde vier eigen composities en een van Jim O'Rourke, Steamroom 13. Mobile, Drum Kit Quartets 1, Projections Of (what) Might en de uitgebreid van visuals voorziene Monkey Chant. Ook daarbij kon ik het niet weerstaan een IpHone video te maken, in dit geval Facebook Live. Met  permissie van Glenn Kotche mag ik die publiceren. Vergeef me de slechte kwwaliteit, maar het geeft een impressie!

https://www.facebook.com/erkwil/videos/10154732346527232/   

Op zondag 27 november was het dan tijd voor de grote Finale: drie van de 25 concoursdeelnemers hadden het na voorrondes en halve finales tot de finale gered. Een zevenkoppige internationale jury beoordeelt de spelers, overigens op basis van hun prestaties door de hele week heen. Als winnaar kwam Emil Kuyumcuyan (Kroatië/Turkije) uit de bus, die tijdens de finale Time & Money van Pierre Jodlowski uitvoerde, zijn eigen keus, en het verplichte werk dat speciaal voor het concours gecomponeerd was door Glenn Kotche. Time Passages heet het stuk en in de vorige editie van Slagwerkkrant heeft Kotche de compositie uitgebreid in het interview besproken.

Emil
Winnaar Emil Kuyumcuyan tijdens de uitvoering van Time & Money, foto door Claudia Hansen 

Ondergetekende was onderdeel van de driekoppige persjury, die anders dan de vakjury koos voor Sven Hoscheit als winnaar. Vanwege zijn fraaie uitvoering van Claude Vivier’s Cing Chansons pour Percussion voor gamelan, en zijn lichte, dansende uitvoering van Kotche’s Time Passage. Hoscheit komt uit Luxemburg maar woont sinds zijn conservatoriumtijd in Amsterdam. Dus we zullen ongetwijfeld snel meer van hem horen!

De Finalemiddag werd integraal live uitgezonden op Youtube en is ook nu nog te bekijken! Start vanaf 51.00! 



Dit zijn alle prijzen die uitgereikt zijn:

  • Eerste prijs, € 15.000: Emil Kuyumcuyan (Kroatië/Turkije);
  • Tweede prijs, € 10.000: Dan deSimone (VS);
  • Derde prijs,  € 7.000: Sven Hoscheit (Luxemburg);
  • Willem Vos Prijs, voor de beste uitvoering van een compositie van een Nederlandse componist, € 500: Noè Rodrigo Gisbert (Spanje);
  • Persprijs, € 2.000: Sven Hoscheit (Luxemburg);
  • Vrienden van TROMP publieksprijs, € 3.000: Dan deSimone (VS);
  • De Annelie, de jeugdjury kiest voor De Annelie een eigen winnaar, niet noodzakelijk één van de finalisten, mogelijk gemaakt door de Vrienden van TROMP € 1.000: Bartek Miler (Polen)

Prijswinnaars Tromp 2016

  • De prijswinnaars, v.l.n.r.: Dan deSimone, Sven Hoscheit, Emil Kuyumcuyan, Noè Rodrigo Gisbert, Bartek Miler.

Als nieuwe TROMP laureaat treedt Emil Kuyumcuyan op donderdag 8 december op met zijn uitvoering van finalewerk Time Passages van Glenn Kotche met Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag in Muziekgebouw aan ’t IJ


Meer rapportage van het seminar forum, van de keynote van Glenn Kotche en van de rest van het festival, volgt snel!

www.tromppercussion.nl