Als je de Muzikantendag 2018 hebt moeten missen...
Rijen voor de deur vanaf half tien ‘s ochtends
Events 30-05-2018 07:48
Op 26 mei vond de Muzikantendag plaats. Het begon ooit allemaal in de Melkweg in Amsterdam en na jaren in 013 Tilburg en varianten door het hele land, is de populaire dag sinds enkele jaren weer terug op het oude nest. En als vanouds was het weer een succes. We doen uitgebreid verslag, voor als je de Muzikantendag 2018 hebt moeten missen…

door Chris Dekker en Erk Willemsen 
Foto's Erk Willemsen en Richard Tas 

Als Musicmaker, Interface, De Bassist, Gitarist en Slagwerkkrant rond tien uur bij de Melkweg aankomen om de stand op te bouwen, staat er al een grote rij muzikanten op de bekende ophaalbrug. Het Demospreekuur is het populairste item en iedere muzikant probeert tien minuten gesprekstijd te krijgen bij de 75 vertegenwoordigers van radio- en tv-programma's, boekers, platenmaatschappijen, publishers en schrijvende pers. Om elf uur opent de balie en na een uurtje zijn de bijn 1000 'slots' alweer op.


Rijen voor inschrijving Demospreekuur

Gelukkig is er veel meer te zien en te horen in de Melkweg en de Sugarfactory schuin tegenover. Dat het een van de warmste dagen van het jaar is maakt niet uit. Donkere studio's worden ingewisseld voor de diverse donkere zalen van de Melkweg, maar dé plek is de net al genoemde brug. Met een drankje in de hand worden ervaringen uitgewisseld en het is ook de plek waar alle muziekprofessionals 'in het wild' worden aangesproken door de aanwezige opkomende muzikanten. Netwerken dus.



Klap van de Molen met Torre Florim
Met Musicmaker presenteerden we de live-opname van Klap van de Molen, de succesvolle podcast van David Achter de Molen. Je hebt er in Musicmaker 456 een uitgebreid artikel over kunnen lezen. Wat kun je met je band met een podcast? De live-opname liet zien hoe je het als interviewer aanpakt. Het gesprek met Torre Florim was dynamisch en David Achter de Molen wist zo als ervaringsdeskundige (zanger van John Coffey) een erg goed interview met Torre Florim neer te zetten.
In onderstaand fragment komen thema’s aan bod als ‘hoe houd je het leuk als je steeds opnieuw Witch Doctor speelt’, en ‘hoe kom je aan 1 miljoen subsidie…’



De Klap van de Molen podcast met Torre Florim komt medio juni online.

 

Sjamsoedin Modular clinic
Interface presenteerde een indrukwekkende clinic over modulaire synthesizers met Sjamsoedin. Tot vijf jaar geleden was Sjam Sjamsoedin een van de drie mannen van Nobody Beats The Drum. Daarna bouwde hij een solocarrière op met zijn modulars als kloppend hart van zijn muziek. In drie kwartier liet hij zien hoe hij met vier patches als basis zijn muziek tot stand brengt. Steeds als hij de beat eronder gooit staat het als een huis en bewegen voeten, handen en hoofden in de zaal. Het was een uitstekende uitleg voor als je met modulars aan de gang wilt gaan, of er in je eentje steeds niet uitkomt. En wij registreerden het integraal voor je (excuseer de matige beeldkwaliteit, maar hey, het gaat om de inhoud he)!


De hele dag door vonden er flitscolleges plaats, zoals die van Erwin Vogel (Pinguin Tune Support) over De plugger en Jochem Winterwerp over Scoren met je videoclip. De NMUV gaf het flitscollege Straight to the Chorus.



Video's
Jochem Winterwerp gaf in een half uur zijn mening over videoclips. Er zijn geen enorme budgetten meer en zijn mening is dan ook dat je creatief met je budget moet omgaan. HKU-studenten willen hun portfolio graag aanvullen, dus zoek naar partners die belangeloos willen helpen. Een goede camera huren is niet duur en zelfs met je mobiele telefoon schiet je al snel een redelijke clip in HD. Natuurlijk zijn creatieve ideeën het belangrijkst. Een simpel maar goed en opvallend idee wordt sneller gedeeld dan een mooie clip zonder verhaal en als beginnende band is het altijd goed om te laten zien wie je bent en wat je doet door bijvoorbeeld een livevideo. Laat dan ook al je belangrijke momenten filmen!
Winterwerp, die zelf ooit in Only Seven Left speelde, gaat nog verder. Zijn mening is dat een album uitbrengen verouderd is. Heb je tien songs? Breng er elke maand eentje uit en doe er elke keer een video bij. De ene keer met livebeelden, of beelden die je zelf achter de schermen schiet, de andere keer een lyricsvideo. En gebruik je beste ideeën en je budget voor de beste songs. Zou blijf je aandacht houden en dat album kan je altijd nog uitbrengen.


Algoritmes
De algoritmes van Facebook doen er alles aan om youtube-video's vooral niet zichtbaar te maken. Winterwerp's mening is dan ook simpel: plaats je video op youtube en upload ‘m daarnaast als facebookvideo. Je hebt dan misschien minder hits op youtube, maar uiteindelijk gaat het niet om dat getalletje, maar om gezien te worden. Het is ook geen probleem als de video tegelijk met de spotify-stream online komt. Ja, je verdient minder op spotify als mensen massaal je facebookvideo bekijken, maar de video kan er juist voor zorgen dat mensen ook op spotify naar je nummer luisteren en bij de meeste beginnende artiesten is het bereiken van een zo groot mogelijk publiek in dit stadium veel belangrijker dan inkomsten. Van het een komt het ander als het goed is!



Muziek voor film en commercials
De NVUM vertelde in wederom dertig minuten alles over muziek in films en reclame. Er werden tips gegeven waar je moet aankloppen om je muziek te pitchen. Meestal zijn dit reclamebureaus, gespecialiseerde muziekbedrijven en enkele publishers met een netwerk. Met diverse voorbeelden geven ze aan waarom nummers goed geschikt zijn voor bijvoorbeeld reclames, maar er is geen absolute waarheid. Belangrijk is dat je in pakweg 30 seconden het publiek weet te pakken. Daarnaast hangt alles af van de reclame. Bij een retroreclame hoort retromuziek, maar moderne dubstep kan juist een mooi contrast geven. Er zijn maar kleine nuances tussen vrolijk genoeh en te blij. En belangrijk is het ook dat de tekst klopt. Die moet in de reclamewereld altijd positief zijn. Ook de energie is belangrijk. Wil je het rustig of snel? En wat is eigenlijk je doelgroep? Zo kan ieder nummer geschikt zijn voor een reclame of leader, als het maar snel pakt. Online is weer een ander verhaal. De ene keer duurt een reclame maar enkele seconden, maar soms heb je juist de tijd om een song van drie minuten achter een lang promofilmpje te plaatsen.

Componeren
Een van de populairste panels dit jaar was het panel BAM! Componistenpanel met Torre Florim (De Staat) en Tessa Rose Jackson. Zij gingen samen met moderator Rita Zipora in gesprek over songwriters die tegenwoordig een heleboel moeten kunnen.



De demopanels
In twee demopanels, één apart voor hiphop/R&B, en een voor de rest lieten experts soms op hilarische, soms op serieuze wijze tal van tracks voorbijkomen van artiesten en bands die in het publiek zaten, die zo live comments op hun spel en aanpak kregen. Altijd boeiend, veel goede songs gehoord en dus een uitstekende afsluiting van de dag.  

Afterparty
Met hoofden overlopend van informatie was het tijd voor ontspanning met een afterparty in de Sugarfactory, waar onder het genot van een biertje nog lang werd nagepraat en genetwerkt.

Wie na een inspirerende dag nog eens informatie wil nalezen, kan terecht op de Muzikantendag Academy. Op muzikantendag.nl/academy staan de belangrijkste onderwerpen in de muziek uitgelegd door experts, met video’s, voorbeelden en tips.

De Muzikantendag wordt gepresenteerd door Buma. De dag wordt georganiseerd door Buma Cultuur en GRAP, in samenwerking met POPnl, Musicmaker, Interface, De Bassist, Gitarist, Slagwerkkrant, de NMUV, Sena, de Melkweg en Sugarfactory. Meer info: www.muzikantendag.nl