Slagwerkkrant review van de Ludwig Continental drums

Modern, vintage of modern-vintage? 

Merknieuws 24-08-2023 15:08

Bij Ludwig was het al een tijdje opvallend rustig in het wat meer betaalbare segment. En dan hebben we het met name over de prijsklasse waarin je meer wilt dan een beginners-drumkit, maar waar je niet zo veel wilt uitgeven dat je het eerste halfjaar bent veroordeeld tot brood met pindakaas. Daar vinden we vanaf nu de Continental: een kit die er is in twee behoorlijk verschillende uitvoeringen: de gewone Continental en de Continental Club. 

Lees de test als pdf, klik hierboven op het plaatje, of hieronder op de website zelf. 

De gewone Continental is een modern ogende Ludwig met Elite spanbokken, geïsoleerde ophanging maar wel de van Ludwig bekende vintage bekleding. De Continental Club is een all-out vintage ogende kit met kleine doorlopende Imperial spanbokken in dezelfde stijl als de Club Date SE van een paar jaar geleden.

De verschillen tussen beide sets zijn behoorlijk groot. De Continental Club heeft met de doorlopende spanbokken veel langere spanbouten nodig natuurlijk, maar zelfs bij de details lopen de sets uiteen. Bij het in elkaar zetten van de testsets kwamen de floortompoten van de gewone Continental per ongeluk bij de Continental Club te liggen; dat past dus niet. De poten van de Continental Club zijn namelijk een fractie dunner. Daarnaast heeft de Club een paar simpele bassdrumsporen om de bassdrum mee op zijn plek te houden. Op de bassdrum vind je een mooie rail consolette-tommount, die er heel vintage uitziet maar gelukkig wel modern stevig is uitgevoerd.


De Continental testset bestaat uit een redelijk standaard set-up met 22”x16” bassdrum, 12”x8” tom en 16”x16” floortom. De set wordt geleverd met een bijpassende 14”x6½” snaredrum. De enige hardware die je er bij krijgt, is een losse tomarm met multiklem.

Demovideo van de fabrikant: 

De Continental Club heeft een 20”x14” bassdrum, 12”x8” tom, 14”x14” floortom en een 14”x5½” snaredrum. De rail consolette is alles wat je nodig hebt om de tom mee op te hangen, dus extra hardware is niet meegeleverd.

Demovideo van de fabrikant: 

 

Nieuwe ketelconstructie
Ludwig heeft voor de Continental-serie een nieuwe hybride ketelconstructie van esdoorn- en agathis-hout. Dit hout van de Kauri boom zagen we nog niet eerder bij drumstellen, maar in de gitaarwereld wordt het vrij veel gebruikt. Het hout is licht en egaal en zit qua hardheid iets onder esdoorn. Je zou kunnen zeggen dat je bij de Continental ketel met een soort betaalbare versie van de legendarische maple-gumwood ketels uit de jaren 60 van doen hebt. De ketels zijn afgewerkt met een volledig afgeronde draagrand die voor veel contact tussen vel en ketel zorgt.

De Continental Club heeft dezelfde draagranden maar een heel andere ketelconstructie. Net als de gewone Continental bestaat de ketel uit zeven laagjes en is hij 7.2mm dik, maar in plaats van esdoorn zijn de binnen- en buitenlagen hier gemaakt van kersenhout. Dat zorgt er, samen met het verschil in ketelbeslag, wel voor dat de Club set een fractie meer 'lucht' lijkt te hebben dan de gewone Continental. Dat verschil is echter wel zo klein dat ik er bij de 12" bijvoorbeeld geblinddoekt geen geld op zou durven zetten.


De vellen op de Continental zijn de Chinese Remo UT vellen die je op de meeste drumkits in deze prijsklasse tegenkomt. Enkellaags transparant op de toms, een Powerstroke 3-kopie op de bassdrum en een gecoat vel op de snaredrum. De UT vellen werken op de ene drumkit beter dan op de andere, maar in het geval van de Continental nemen ze wel erg veel van het karakter weg. Ze voldoen als je een krap budget hebt, maar om de drums goed te beoordelen hebben we toch even een setje Amerikaanse vellen gemonteerd.

De Ludwig Continental 
We beginnen met de Continental die met zijn 22”x16” bassdrum eigenlijk een beetje teruggaat naar de jaren 90. Iets dieper dan de traditionele 14” diepe bassdrum, maar minder diep dan de 18” of meer die de afgelopen twee decennia de norm waren. En die 16” geeft dus meer dan genoeg diep en laag. Toegegeven: hij heeft niet het donderend rammelende laag van een 18”, maar daar staat tegenover dat hij makkelijker te besturen is en een ruimer stembereik heeft. Een 18” diepe bassdrum wordt qua toon vaak alleen maar korter als je omhoog stemt. De Continental gaat ook daadwerkelijk omhoog qua toon. En dat is als je een wat meer ‘bigband-achtige’ stemming zoekt bepaald niet vervelend. De 22”x16” reageert prima op dynamiek; je kunt muzikaal gezien behoorlijk een punt maken en er zijn met de klopper heel wat verschillende donkere tonen uit te toveren. Een prima allround bassdrum.

De 12”x8” tom klinkt lekker vol en stevig, een beetje wollig maar met een prima punch. Laaggestemd geeft ie een vette pets en zodra je een beetje omhoog gaat, komt daar meters aan toon bij. Het stembereik van de 12” is prima, maar Ludwig heeft van oudsher net als Pearl wat grotere diameter ketels. Dat heeft tot gevolg dat je voor een echt lage stemming de UT vellen eerst een beetje moet zetten: hoog stemmen, even goed op het vel leunen en vervolgens weer naar beneden stemmen. Bij Amerikaanse Remo’s of Evans heb je dat probleem niet.

De 16” floortom is heel gespierd en heeft een diepe, buikige toon. De floor geeft de drumkit echt een low-heavy karakter, aangezien je met twee toms eigenlijk de meeste fills op deze trommel eindigt. Wil je een wat lichtere sound, dan ben je met de 14” floortom van de Continental Club beter af. 

De 14”x6½” snaredrum heeft veel toon, een wat vettige aanslag en een gezellige portie rammel. Met een lage tot medium stemming heb je al snel een beetje extra demping nodig, maar met een klein dempgelletje of een stukje tape heb je de boventonen heel makkelijk onder controle. Vanaf een hoge velspanning wordt de klank lekker funky en kort: de rammel verdwijnt helemaal naar de achtergrond en je krijgt daar een stevig snijdende spierballenklank voor terug. 

 

De Ludwig Continental Club
De Continental Club is in ieder geval qua looks een heel andere drumkit dan de gewone Continental. Door de doorlopende spanbokken en de rail consolette-tomhouder krijg je meteen een behoorlijke vintage vibe, en dat past eigenlijk ook prima bij de ketelconstructie en de afgeronde draagranden. De simpele bassdrumsporen doen hun werk prima, maar door het gewicht van de tom is het wel zaak om even goed op te letten dat je beide kanten goed vastzet.

De 20”x14” bassdrum is een vrolijk bassdrummetje dat duidelijk minder laag heeft dan de 22” versie. Dat wordt echter ruimschoots goedgemaakt door een wat ruimer stembereik en een lekker drukkende maar luchtige klank. Met de vellen wat hoger gestemd en met nauwelijks demping wordt de toon behoorlijk ‘boppy’ en heb je een mooi ronde toon. Stem je laag en voeg je naast een beetje demping ook een voorvel met een microfoongat toe, dan levert dat juist heel wat punch op; een lekkere compacte sound die niet te veel power heeft. De 20” heeft iets minder spierballen dan het 22” model, dus dat is – afhankelijk van je muziekstijl – iets om rekening mee te houden. 

De 12”x8” tom heeft zo weinig klankverschil met dezelfde tom van de gewone Continental dat we hier kunnen volstaan met het noemen van de tomrozet. Die is namelijk een iets lichtere uitvoering dan het model op de gewone Continental. Dat zie je overigens ook terug bij de floortompoten; ook die rozetten zijn iets lichter uitgevoerd.

Velspanning
De 14” Continental Club floortom heeft opvallend lange spanbouten om bij de enkele doorlopende spanbokken te komen. Dat zorgt ervoor dat je even op moet letten als je een vel verwisselt. Je kunt een vel namelijk makkelijk scheef op de trommel zetten en aanspannen. Geef je er vervolgens een paar klappen op, dan verdwijnt je velspanning als sneeuw voor de zon en kun je opnieuw aan het stemmen. Hoe ondergetekende tot die conclusie kwam, laat ik daarbij in het midden. 

Deze 14” floor heeft een fijne gefocuste klank met een diepe buik die ideaal in de ‘vintage vibe’ van de Club past: laaggestemd is hij grommend en donker en bij een hoge stemming krijg je meer toon maar blijft die stevige onderbuik gewaarborgd. Een prima sound die overigens ook zonder problemen te combineren valt met de wat meer bottom-heavy 16” van de gewone Continental. 

De 14”x5½” snaredrum van de Continental Club heeft wat meer pets en wat minder body dan zijn diepere broertje. Maar tegelijkertijd is hij ook makkelijker onder controle te houden. Rimclicks klinken identiek, maar rimshots hebben meer klets en minder jank. Het stembereik is even breed als bij de 6½”. Bij hogere stemming wordt de klank korter en iets beheerster, terwijl de gewone Continental dan juist iets gevaarlijker wordt.

Kortom
De beide Continental sets zijn een interessante combi. De esdoorn/agathis-ketel met ouderwetse afgeronde draagranden zou je ‘nieuw vintage’ kunnen noemen, en dan kun je vervolgens zowel met de maten als met de uitvoering kiezen hoever je die vintage-vibe wilt doorvoeren. Ga je all-in dan kies je voor een Continental Club, maar heb je liever een meer solide en moderne uitvoering dan zal de keuze toch al snel op de gewone Continental vallen.

DE FEITEN

Ludwig Continental
• Elite spanbokken en rozetten
• losse tomhouder met multiklem
• 7-laags ketels van esdoorn- en agathis-hout

testset
• 22”x16” bassdrum
• 12”x8” tom
• 16”x16” floortom
• 14”x6½” snaredrum
• prijs: € 1.499,-

Ludwig Continental Club
• Imperial spanbokken en rozetten
• rail consolette-tomhouder
• 7-laags ketels van kersen- en agathis-hout

testset
• 20”x14”bassdrum
• 12”x8” tom
• 14”x14” floortom
• 14”x5½” snaredrum
• prijs: € 1.325,-

HET OORDEEL: 
+ stevige, wat vintage sound
+ keuze tussen moderne of modern-vintage hardware

– UT vellen beperken het karakter en stemgedrag een beetje

DE CONCURRENTIE
• PDP Concept Maple
• Gretsch Renown
• Sonor AQ-2
 

zoeken
zoeken