Clyde 'Funky Drummer' Stubblefield overleden

Meest gesampelde drummer maakte furore bij James Brown

Muzieknieuws 19-02-2017 16:45

Op 18 februari is Clyde 'The Funky Drummer' Stubblefield op 73-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van nierfalen. Hij was al langere tijd ziek. Stubblefield trad in 1965 toe tot de band van James Brown, waar hij zij aan zij met John 'Jabo' Starks zes jaar speelde. In die tijd legde hij de grondslag voor het funkdrummen en verzon hij een aantal onsterfelijke grooves. Hij speelde de partijen voor onder meer Cold Sweat, Papa's Got a Brand New Bag, I Got You en Sex Machine. Zijn signature groove is de breakbeat uit het nummewr Funky Drummer.

In 2007 maakten we er al melding van dat het Clyde Stubblefield Medical Fund was opgericht voor de onverzekerde drummer. Rolling Stone bericht bij zijn dood, gisteren,18 februari 2017, dat Prince 90.000 dollar in dat fonds had gestort. Hij was een groot bewonderaar van Stubblefield en gebruikte ook een sample van hem in het nummer Get Off (1991).   

James Brown
Funky Drummer (1970) is de track die Stubblefield onsterfelijk heeft gemaakt. In part 2 van dat James Brown nummer, speelt Stubblefield in de uitloopgroove van de single een partij waarbij alleen de drums te horen zijn. Die groove is inmiddels op 1364 nummers gebruikt als basisbeat, waaronder Public Enemy's Fight the Power, N.W.A's Fuck tha Police, Beastie Boys' Shadrach, Ed Sheeran's Shirtsleeves en George Michael's Freedom '90, aldus de site whosampled.com. Klik hier om alle nummers voorbij te zien komen.   

Luister hier naar de drumpartij. Van 2.40 tot 2.54...

Hier zie je hem live de groove spelen, 1968. 

 

Het Australische persbureau AAP publiceerde in 2011 een korte videodocu over Stubblefield. 

Bouke Bijlsma interviewde hem bijna twintig jaar geleden. Het gesprek werd gepubliceerd in Slagwerkkrant 89. september-oktober 1998. Een paar fragmenten. 

'Natuurlijk ben ik er wel trots op dat zo veel mensen mijn drumpatterns willen gebruiken. Ik vind het ook goed als jonge rappers mijn grooves verwerken in hun muziek, maar ze moeten wel erkennen waar het vandaan komt. Er heeft nog nooit iemand tegen mij gezegd: dank je wel voor die mooie groove, laat staan dat ze geld sturen. Iemands muzikale talent gebruiken zonder het te vermelden, dat is puur gebrek aan respect.'
Het bedenken van nieuwe grooves, en daarmee de basis van nieuwe James Brown‑nummers, was midden jaren zestig Stubblefields specialiteit. 'Als we de studio ingingen, was er vaak nog geen materiaal. Ik of Jabo (John 'Jabo' Starks) begonnen vaak een beat te slaan. Dan kwam de bassist erbij, en de rest volgde. We gaven Brown een hot groove, bedachten changes en hij hoefde alleen maar een zangpartij en een tekst te bedenken.' 
Brown vroeg Stubblefield voor zijn band nadat hij hem had zien spelen bij Otis Redding. Stubblefield kwam naar een repetitie en zag tot zijn verbazing vijf drumstellen staan. Brown bleek tijdens zijn energieke optredens meerdere drummers te verslijten. Deze zaten netjes achter hun set op hun beurt te wachten. Als Brown je aanwees, moest je aan de bak. Even verslappen betekende dat je beurt naar de volgende ging, soms midden in een nummer. 'Natuurlijk was er veel competitie tussen de drummers. Maar met Jabo kon ik het goed vinden. We hadden dezelfde instelling, wilden veel spelen en zeurden niet. Van de vijf bleven alleen Jabo en ik over.'

Het overlijden van Stubblefield leidde onder drummers meteen tot prachtige eerbetuigingen. We zetten er een paar op rij. 

Michael Shrieve
Seattle, WA, United States
RIP Clyde Stubblefield. As a young man, I would learn those James Brown grooves as soon as the single came out. "Cold Sweat", Papa's Got a Brand New Bag", "I Got You", "Sex Machine". I'd get the 45 and play to them for hours, painstakingly replicating every ghost note, every upbeat accent, over and over. Then I'd have the audacity to go down to a club, like Winchester Cathedral on El Camino, in Redwood City, CA. where I first heard Sly and the Family Stone, or the Nairobi Lounge in East Palo Alto, where I was later in the house band, and sometime the only white person in the room! All I wanted was the respect of the black musicians, and I was fortunate enough for some of them to take me under their wing. I had their respect because I could play these grooves. Don't ask me how I got in these places in the first place, because I was under age! Later when my son Sam was growing up and playing drums in high school, I rigorously trained him on these grooves, and the same thing happened to him with the brothers in the school. Respect. There was nothing ever like those grooves. Never will be. Thank you, sir.

Questlove
The Funky Funkiest Drummer Of All Time. Clyde Stubblefield thank you for everything you've taught me. The spirit of the greatest grace note left hand snare drummer will live on thru all of us. #RIP.

Gene Jackson
Once I was performing at the Chicago jazz festival some years ago and after sound check the band performing before us was setting up to do their sound check. There was older gentleman setting up his drums. I also notice he had a microphone to sing while he was playing. I didn't know who he was however I said Hello to him with great respect because even though it seemed like he was a local Chicago performer he deserved my respect because that's the way it is period. Afterwards I went to my dressing room and was talking with the other musician's I was performing with. The local band that the older gentleman playing drums for that I just saw setting up performance had just started. I could hear in the background the music and I began to notice immediately what the older drummer playing. His groove sat in a place where only a few are gifted with this natural sense. Also the wisdom in what I was hearing blew my mind. I jumped up ran to see the performance because I couldn't believed what I was hearing. The older drummer was also signing. I could not believe what I was hearing and I couldn't believe everyone else wasn't responding as I was. I was thinking to myself ," Do the people here hear what I'm hearing?", anyway hearing this amazing performance it had just confirmed what I also believed which is the older musicians like this gentleman from the great city of Chicago are the source of the great America music I devote my life to. I felt blessed to hear this amazing drummer who by the way was not playing a pile of technical nonsense? I still had no idea who this person was until they finally announce the performer. They announced finally ,"Clyde Stubblefield!". I was then thinking, "Of Course!". "That explains what I was hearing". I was listening to a legend and I was so honored to witness this amazing musician. I have nothing but love,respect and gratitude for all the masters of all great music but especially those of Black American music because that's where I come from. What a great honor for me to hear Clyde Stubblefield. R.I.P

 

 

 

 

 

 

 

zoeken
zoeken