Sonor is de enige grote drumfabrikant op het Europese vasteland. Met een bus vol Slagwerkkrant-lezers reden we afgelopen oktober naar het piepkleine Duitse dorpje Bad Berlebach, om daar de productie van de drums van dichtbij te bekijken. In Slagwerkkrant 173 (jan-feb 2013) lees je een uiteenzetting van de drumproductie. Hier op Slagwerkwereld vind je veel meer foto's en een kleine uiteenzetting van de productie van schoolpercussie.
Schoolpercussie is al sinds het prille begin van Sonor (1875) een belangrijk onderdeel. En vanaf het eerste begin staat er één belangrijk aspect centraal. 'Ook het goedkoopste instrumentje moet gewoon goed zijn', legt Sonor CEO Karl Heinz Menzel uit tijdens de rondleiding.
'Een slecht klinkend instrument inspireert niet, en als je allereerste ervaring met muziek maken een instrument is dat nergens naar klinkt, dan wil je ook niet verder in de muziek. Die kinderen in een schoolklas zijn onze toekomstige klanten.'
En dus wordt er bij Sonor niet beknibbeld op de productie. Hout voor de marimbatoetsen wordt nadat het bij de fabriek is binnengekomen gedroogd in een eigen droogoven totdat de vochtigheid precies goed is voor de verdere productie. Een proces dat tot twee weken kan duren. De klankkasten van de schoolmarimba's en de klokkenspelen worden gemaakt van prima kwaliteit berkenhout. De plankjes worden niet geschroefd, maar met een mooie houtverbinding aan elkaar gelijmd zodat er een massieve klankkast ontstaat die beter klinkt. Het hout voor de klokkenspelen wordt op dezelfde zaagmachines, freesmachines en schuurmachines verwerkt die ook voor de high-end drums en cajóns worden gebruikt. Net als bij de drums wordt er op alle mogelijke punten gecontroleerd: afwerking, maatvoering, op Duitse wijze wordt er niets aan het toeval overgelaten.
De metalen toetsen van de betaalbaardere klokkenspelen worden voorzien van een gele coating, de duurdere exemplaren zijn te herkennen aan een rode coating. Iedere toets van een klokkenspel of marimba wordt met de hand gestemd. Dat gaat bij metalen toetsen met een boormachine. Door een beetje metaal in het midden weg te halen wordt de klank lager en door aan de buitenkant metaal weg te halen wordt de klank hoger. Houten of kunststof marimbatoetsen worden met een schuurmachine gestemd. Een nauwkeurig klusje dat veel complexer is dan het er in werkelijkheid uit ziet. De toetsen van een klokkenspel of marimba worden zo gemonteerd dat ze zolang mogelijk doorklinken. Anders dan bij drums wordt er aan het ontwerp van schoolpercussie nauwelijks iets veranderd. Karl Heinz Menzel legt uit:
'Een paar jaar geleden presenteerden wij een hele reeks nieuwe ontwerpen, maar scholen bleven toch vooral vragen naar de bestaande instrumenten. Daar hadden ze er namelijk al een aantal van, en ze zaten helemaal niet te wachten op iets nieuws. In vergelijking met de drumindustrie is het een hele andere wereld, maar wel een hele belangrijke.'
Meer over Sonor lees je in Slagwerkkrant 173, met naast het fabrieksbezoek ook een uitgebreide test van de nieuwe Prolite serie.