In Slagwerkkrant 149 lees je een interview met Keane-drummer Richard Hughes. Samen met zijn drumtech liep hij met uw verslaggever een rondje om zijn drumstel.
‘Toen zag ik Larry daar zo zitten in korrelig zwart-wit, helemaal te gek. Zo’n kit wilde ik ook.'
‘Toen zag ik Larry daar zo zitten in korrelig zwart-wit, helemaal te gek. Zo’n kit wilde ik ook. En Paul Simon, dat concert in Central Park, met Steve Gadd op zijn zwarte kit... Geweldig. En Yamaha heeft mij erg goed geholpen vanaf het moment dat Keane op gang begon te komen. Onze eerste trip naar de States, pff, ik kon me echt geen behoorlijke tweede kit veroorloven. Toen hebben ze mij er gewoon eentje geleend! En als je bedenkt dat ik nog steeds op mijn eerste set hardware speel, die al drie keer de wereld rond is geweest.’
Simpel
De vellen zijn Remo coated Emperors op toms, een coated Powerstroke 3 op de bassdrum en een Emperor X op de snare. Voor demping gebruikt hij Moongel. Hughes:
"Ik speel nu met Vic Firth 5A Extremes met houten tips. Ooit deed ik een halve tournee met een Ambassador en 7A’s, tot ik ze maar bleef breken. Het loopt parallel aan de ontwikkeling die Keane doormaakte. We zijn van gigs in pubs en kleine zaaltjes naar de arena’s gegaan, en hoe je ’t ook wendt of keert; je gaat anders spelen."
De bekkens die hij op de huidige tournee gebruikt zijn van Zildjian: een 14” A Custom Projection hihat, een 21” K crashride, een 18” A Custom Projection crash en een 19” K Dark Thin crash. En een 40” gong natuurlijk... Hoe gaat dat, zo’n endorsement krijgen?
"Heel simpel eigenlijk. Ik speelde eerst op Sabian, maar ik heb me laten overhalen. Ik was bij een concert van The Killers en hun drummer, Ronny Vanucci, heeft me voorgesteld aan de mensen van Zildjian."
Eitje
Richard Hughes zit op een Roc-N-Soc Nitro Throne, een model met vering en een rugsteun laag in de rug.
"Ik heb nogal wat gepraat met Larry Mullen jr. toen we openden voor U2. Hij is expert op het gebied van drumblessures en hij adviseerde mij zo’n kruk met vering. Het is echt een uitkomst."
Hughes gebruikt in-ear monitoring van Ultimate Ears, de afregeling daarvan hangt achterop zijn broeksband. In een aantal songs triggert hij via twee pads van het Engelse merk Wernick percussiegeluiden en loops die zijn opgeslagen in een Roland SPD-S. Hughes:
"Ik trigger daarmee losse samples en een paar loops, zoals in het intro van Spiralling. Daar hoor je claves en wat conga. Die heb ik in de studio zelf ingespeeld, maar live is dat dus een loop."
Drumroadie Scott Johnson vult aan:
"We gebruiken gewoon de geluiden van het album, de originelen. Dat laat het zo eerlijk klinken als mogelijk is. Als je het juiste bestand geselecteerd hebt, is het verder een eitje. Het staat allemaal in Logic op mijn laptop, dus ik hoef het maar in de SPD-S te laden en klaar. Tot nu toe heeft het systeem ons nog nooit laten zitten, maar voor de zekerheid heb ik toch maar een tweede SPD-S in het rek laten bouwen. Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren."
Geen rudimentstype
Verder hangt er nog een Rhythm Tech tamboerijn naast de hihat en staat een Korg ES-1 drumcomputer binnen handbereik. Handig vanwege de ritmisch oplichtende knoppen.
"Tim heeft ’t meeste programmeerwerk gedaan voor de loops, met Logic, maar ik heb zelf een Korg ES-1 bij de hand, een leuke drummachine. Makkelijk te bedienen, met lichtjes die meegaan met de beat, zodat je altijd weet waar je bent. Ik heb wat beats geprogrammeerd waar ik dan omheen speel.
Als ik in de studio of op tournee ben, speel ik elke dag. Daarbuiten geef ik mijn handen wat rust, al heb ik een Roland V-Drumkit thuis, en vind ik het nog steeds leuk om met platen mee te spelen. Als mijn vriendin niet thuis is dan, hè... iPod eraan en spelen maar. Ik heb veel bewondering voor technisch onderlegde drummers, maar ik ben niet zo’n rudimentstype... O, zei ik daar V-Drums? Ahum. Ik vind die van Yamaha ook te gek!"