Drums opnemen - deel 3
Audiovoorbeelden bij het artikel (SWK 141)
Slagwerkkrant Plus 24-08-2007 00:41
In de Slagwerkkrant-serie Drums opnemen zijn we in Slagwerkkrant 141 inmiddels aangeland bij deel 3, waarin het draait om opnemen met de computer. Hier presenteren we een aantal audiovoorbeelden van drumpartijen die op deze manier zijn opgenomen.
Alle drumtracks zijn direct ingespeeld in Logic. Het geluid dat je bij de meeste voorbeelden hoort, is een sample-cd van een Ludwig Vistalite drumkit in John Bonham-maten, met een 26” bassdrum, een 14” tom, 16” en 18” floortoms en een 14”x6˝” Ludwig Supraphonic snaredrum. De bekkens zijn Paiste Signatures. De samples worden aangestuurd met de in het artikel genoemde ingebouwde softwaresampler van Logic.

voorbeeld drums normaal










In het eerste voorbeeld hoor je een partij die is ingespeeld met de Bonham-samples. De drums klinken open en groots, waardoor je al snel die associatie met Bonham hebt. De snaredrum en toms hebben hoogwaardige klanken die uit meerdere samples bestaan. Hierdoor klinkt dynamisch spel erg realistisch.

voorbeeld drums Rock-kit










voorbeeld drums Pop-kit











In de volgende twee voorbeelden hoor je exact dezelfde partij als in het eerste voorbeeld, maar nu zijn de Bonham-samples vervangen door twee standaardkits uit de Logic sampler: de Rock-kit en de Pop-kit. Je hoort het verschil in klankkwaliteit, waardoor de opnamen wat minder tot hun recht komen. Ook past de klank in de solo minder goed bij de gespeelde partij, waardoor een en ander nog eens minder overtuigt.

voorbeeld drums rimclick










voorbeeld andere snaredrum










Als je eenmaal je partij in midi hebt opgenomen, kun je elke klank heel gemakkelijk vervangen door een andere. In het eerste voorbeeld hebben we voor de duidelijkheid alle snaredrumklappen vervangen door een rimclick. In het tweede voorbeeld zijn we wat realistischer te werk gegaan en hebben we voor een andere snaredrumklank gekozen.

voorbeeld drums zonder quantizering










voorbeeld drums met quantizering










Een overdreven voorbeeld van wat er kan gebeuren als je de computer met de quantize-functie laat ingrijpen. Luister naar het eerste vrij gespeelde stuk en daarna naar hetzelfde stuk met quantize. De drumpartij klinkt nu houterig en heel veel nuance is weg.

De screendumps die je hierbij aantreft, zijn dezelfde als in het artikel in Slagwerkkrant 141, maar nu kun je ze ook van dichtbij bekijken.
drummer links