John Fred Young van Black Stone Cherry
‘We wilden een livegevoel op onze plaat.’
Slagwerkkrant Plus 21-12-2007 22:06
In Slagwerkkrant 143 lees je een interview met de jonge Amerikaanse drummer John Fred Young. In oktober trad hij met zijn band Black Stone Cherry voor de tweede keer op in Nederland. De eerste keer was in maart 2007 voor de promotie van het gelijknamige debuutalbum (2006) dat werd geproduceerd door vader Richard Young (The Kentucky Headhunters) en David Barrick. Tijdens het interview vertelde Young nog meer over de opnamen van deze cd.In Slagwerkkrant 143 lees je een interview met de jonge Amerikaanse drummer John Fred Young. In oktober trad hij met zijn band Black Stone Cherry voor de tweede keer op in Nederland. De eerste keer was in maart 2007 voor de promotie van het gelijknamige debuutalbum (2006) dat werd geproduceerd door vader Richard Young (The Kentucky Headhunters) en David Barrick. Tijdens het interview vertelde Young nog meer over de opnamen van deze cd.

"Het album namen we op in de studio van David, dicht bij huis. Na afloop aten we vreselijke hamburgers, maar zó lekker midden in de nacht. We waren totaal op ons gemak, en daarom klinkt de plaat organisch en anders. Dat komt ook door de manier waarop ik het drumstel stem en bespeel, namelijk als een jazzdrummer. Jazzdrummers zijn snel en stemmen hun vellen hoog. Vergelijk het met een basketbal. Als er geen lucht in zit, kun je niet dribbelen. Maar het geluid moet wel lager zijn dan een jazzkit, anders past het niet bij onze muziek. De vellen stem ik daarom niet té strak en dat betekent dat ik harder moet werken. Na een tijdje beginnen mijn armen pijn te doen. Ik probeer, zeg maar, als Buddy Rich heavy metal te spelen. Het voordeel is wel dat mijn spieren nu opvallen, whoehoe."

Muur van geluid

"Het klinkt cliché, maar we wilden een livegevoel op onze plaat. Behalve de zang namen we alle instrumenten tegelijkertijd op, zonder clicktrack. Ik kom ermee weg, omdat ik veel rudiments oefen met metronoom. Rustig beginnen op 40bpm en daarna opbouwen. Zo langzaam beginnen is goed voor de timing, het allerbelangrijkste voor een drummer.

Het grappige is dat we alle vier een andere timing hebben. Chris (Robertson, zanger; red.) hangt een beetje achter de tel met zijn liefde voor blues. Ben (Wells, gitarist; red.) speelt vooruit en Jon (Lawhon, bassist; red.) zit er precies op. Het voelt voor mij goed iets achter de tel te slaan, maar ik probeer in de band het midden te houden van de andere drie. Als alles werkt, klinkt er een muur van geluid, zoals bij Aerosmith. Het samenspel van Joey Kramer en bassist Tom Hamilton bij Aerosmith is zo ontzettend goed. Zij spelen vanuit het hart en zijn voor mij de beste ritmesectie ter wereld.

Aerosmith werkte samen met Kevin Shirley, die ook ons album heeft gemixt. We waren heel blij met hem. Hij heeft hart voor de muziek, en is gewend aan bands die zonder clicktrack opnemen. Begrijp me niet verkeerd; ik heb er niks op tegen, maar voor ons werkt het niet."

Award
Vlak na het optreden in oktober in de Amsterdamse Melkweg, ontving Black Stone Cherry in Londen de award voor Best New Band tijdens de derde Classic Rock Roll Of Honour van het Britse tijdschrift Classic Rock. Per mail laat Young weten bijzonder verheugd te zijn. We kregen de award ten overstaan van Jimmy Page en Steven Tyler! Kun je nagaan hoe nerveus we waren.

drummer links