Microfoonopstellingen voor drums opnemen
Topproducers geven hun geheimen prijs
Slagwerkkrant Plus 27-06-2007 13:00
In de serie Drums opnemen (SWK 139 en SWK 140) komen telkens drie topproducers aan het woord over hun visie en hun werkwijze bij het opnemen van drums. Twee van hen, Frans Hagenaars en Martijn Groeneveld, waren bereid meer van hun geheimen prijs te geven en geven hieronder hun favoriete microfoonopstellingen voor het opnemen van drums. Nummer drie, Reyn Ouwehand, houdt duidelijk zijn kaarten tegen de borst, maar komt toch met een veelzeggende reactie.Martijn Groeneveld van Mailmen Studio (Utrecht) vertelt over zijn meest gebruikte microfoonopstelling voor drums en concentreert zich daarbij vooral op de gebruikte microfoons.

"Bij de kick zet ik een AKG D112 en een Sennheiser E602. Bij het slagvel een SM 57. Bij de snare komen een Audio Technica AT3528 en een Sure SM57, en tegen de onderkant wat ik overheb qua condersatorpijp. Bij de hihat zet ik ook een Audio Technica AT3528. Bij elke tom komt een Shure SM57 of een Sennheiser MD421, en heel soms wat goedkoops aan de onderkant.

Voor overhead en room gebruik ik meerdere micís. Voor de overhead Neumann KM 184, als roommicrofoons Neumann M 149, en als distortion roommicrofoons Neumann TLM 103 en verder nog AKG C451-E of Telefunken D19.

Als er iets extraís gemiked moet worden, grijp ik al snel naar iets redelijk goedkoops, straights, en makkelijks als een Studio Project C1."

Reyn Ouwehand van studio Prevue (Katwijk aan Zee) is in zijn reactie duidelijk wat terughoudender en houdt zijn geheimen liever voor zichzelf - en geef hem eens ongelijk. Toch geeft ook zijn verhaal inzicht in zijn manier van werken en opnemen.

"Ik gebruik elke dag steeds andere microfoons. Elke situatie is anders en daar probeer ik op te anticiperen, en ik hou sowieso van het experiment. Als de muziek heel ingetogen is, prefereer ik vaak condensators op de snares en toms. Of ik gebruik een dynamische op de hihat om het wat stoffiger of viezer te laten klinken.

Ik experimenteer ook veel met ambientmicrofoons rond het drumstel, met plaatsing en met verschillende technieken zoals MS, XY, AB, en ORTF. Ook experimenteer ik vaak met huis-, tuin- en keukenonderdelen van overal en nergens, die ik dan op onderdelen van het drumstel plak, eraan hang of erin stop."

Frans Hagenaars van Studio Sound Enterprise (Muiden) komt zelfs met drie verschillende opstellingen voor verschillende situaties.

"Heel vaak zet ik een Neumann U67 mono boven het drumstel, met wat compressie. Die microfoon pakt de snare, de achterkant van de bassdrum en ook de bekkens vaak al goed mee. Daarbij hoort een AKG D12 in de bassdrum, een condensatormicrofoon onder de snare en een SM 57 boven de snare. Dat is setje 1.

Setje 2 is de zogenoemde Glyn Johns-methode (vernoemd naar de bekende Eagles-producer, red.). Een grootmembraam condensatormicrofoon ter hoogte van het bovenvel van de hangende tom richting de snare en een ander grootmembraam condensatormicrofoon uitgepast op dezelfde afstand van de snare, maar dan boven de floortom. Daar hoort een grootmembraam Neumann TLM bij, op 25 tot 30 centimeter van de bassdrum, en een U87 onder de snare.

Setje 3 is de normale route: twee pijpjes (condensatormicís; red.) bij de toms, eentje boven de snare over het vel wijzend en eentje aan de onderkant die het snarenmatje meepakt, een bij de hihat, een bij de ridebekken en twee overheads."

Links naar de betreffende studio's
mailmenstudio.com
reyn.net
soundenterprise.nl